موضوع: "نمازجمعه"

علت نامگذاري روز جمعه به نام جمعه چيست؟


نمازجمعه در واقع ميثاق باولايت است. وقتي از امام صادق (ع) سوال مي شود که علت نامگذاري روز جمعه چيست؟ امام در پاسخ مي فرمايند: “لان الله جمعه فيه الخلق لولايه محمد(ص) و اهل بيته(ع)” علت نامگذاري اين روز به نام جمعه اين است که خداوند متعال همه موجودات و مخلوقات را در اين روز جمع کرد به خاطر 2 هدف. يکي تحقق ولايت پيامبر(ص) و ديگري ولايت اهل بيت(ع.) براساس اين نکات روز جمعه بايد به عنوان روز ولايت شناخته شود و نماز جمعه در واقع تجلي ولايت و نماد ولايت است. طبيعي است که مساجد جامعي که در آن نماز جمعه اقامه مي شود، محلي است که ولايتمداران در روز جمعه در آنجا اجتماع مي کنند

  جايگاه و اهميت نماز جمعه نسبت به ساير عبادات جمعي چيست؟ و چه اهميتي براي نظام اسلامي دارد؟
امام(ره) در چند مورد فرمودند که بعضي امور در راس امور هستند. مثلادر خصوص مجلس فرمودند که مجلس در راس امور است و يا در خصوص جنگ فرمودند جنگ در راس امور است. سومين موردي که امام(ره) فرمودند که در راس امور است نماز جمعه بود. نمازجمعه خود يک جبهه سياسي - فرهنگي است و محيط بسيار مناسبي براي فعاليت سياسي - فرهنگي به شمار مي رود.
از نماز جمعه مي توان به عنوان سنگري در مقابل تهاجمات دشمن ياد کرد. بهترين فعاليت ها را مي توان در سنگر نماز جمعه انجام داد. نماز جمعه نمايش اقتدار جامعه اسلامي است و پشتيباني آحاد مسلمانان از حاکميت ديني را نشان مي دهد که به صورت مستمر و فراگير در سطح کشور هر هفته برگزار مي شود.
همه مسلمين بايد به اين مهم اهميت لازم را بدهند. مقام معظم رهبري هم در باب اهميت نماز جمعه بارها نکات خوبي را مطرح فرموده اند. ايشان در دهمين گردهمايي ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند: نماز جمعه يک سنگر بسيار کارآمد در مقابل تهاجم فرهنگي دشمن است که بايد قدر آن را دانست، اين جزو گرانبهاترين دستاوردهاي انقلاب است.مجموع اين نکات بيانگر اين است که نماز جمعه از چه جايگاه و اهميتي برخوردار است. شايد اين تعبير مناسب باشد که نماز جمعه به مفهومي يک رسانه رسمي حاکميت ديني است که پيوند عميقي ميان امام با امت برقرار مي کند.

منبع:http://samamos.com