موضوع: "حجاب"

آقا خامنه ای:من هیچ‌وقت نگفتم که چادر را در جایی اجباری کنند...

«نگاه اسلام به زن همواره  همراه با حرمت و کرامت است، اسلام در بدو پيدايش، زنان را از اسارت فرهنگ جاهلی نجات داد و قدر و منزلت و شخصيت انسانی از دست رفته آنان را در فرهنگ جاهلی مرد سالار را احيا کرد. عفاف، به عنوان يک ارزش درونی و والای اخلاقی در اخلاق اسلامی جايگاه بسيار والايی دارد. حجاب، ارزش است منطبق با طبیعت انسان. برهنگی و حرکت به سمت اختلاطِ هر چه بیشتر دو جنس با یکدیگر و افشا شدن این‌ها در مقابل یکدیگر، یک حرکت خلاف طبیعی و خلاف خواست انسانی است. شرع مقدّس اسلام هم برای این مساله حدودی را معیّن و مشخّص کرده و کسانی که معتقد و مؤمن هستند، نمی‌شود که این‌طوری با حجاب برخورد کنند.

 

حجابِ برتر همین چادر ایرانىِ خود ماست، حقیقتاً حجاب برتر است؛ هیچ تردیدی در این نباید داشت. البته من هیچ‌وقت نگفتم که چادر را در جایی اجباری کنند؛ اما همیشه گفته‌ام که چادر یک حجاب ایرانی است و زن ایرانی این را انتخاب کرده و خوب حجابی هم هست و می‌تواند کاملاً حفاظ و حجاب زن باشد. حالا بعضی‌ها هستند که از هر چه ایرانی و خودی است، ناراحت‌اند و دل‌شان را می‌زند؛ دل‌شان می‌خواهد سراغ چیزهایی بروند که از خودی بودن دورتر است! به‌ هر حال اگر حجاب را حفظ کنند، باز هم خلاف شرعی انجام نداده‌اند؛ منتها چیز بهتری را از دست داده‌اند.

منبع:بیانات در جلسه پرسش‌ و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی، مورخ ۱۳۷۷/۱۲/۰۴.

فوائد وبرکات حفظ حجاب در زندگی

1.نزدیکی به خدای متعال و تقویت معنویت در زندگی

از جمله مهمترین آثار وبرکات حفظ حجاب در زندگی تحصیل رضایت خدای متعال و تقویت حالات معنویت در زندگی است. چراکه با رعایت این دستور الهی در واقع به اوامر الهی احترام گذاشته از این رو به این واسطه در جهت رضایت الهی قدم برداشته ومی توان به حالات معنوی خود کمک نمود. از آنجایی که حفظ حجاب در زندگی ارتباط مستقیمی با صفت اخلاقی حیا و عفت در زندگی دارد. حافظان حیا و عفت و حجاب در عرصه زندگی مورد توجه و عنایت خاص الهی قرار دارد. از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه‌واله‌و‌سلم) نقل شده است که فرمودند:‌ «إنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ الحَيِىَّ الحَليمَ العَفيفَ المُتَعفِّفَ؛[۱]خداوند انسان با حياىِ بردبارِ پاك دامنى را كه پاكدامنى مى‏ورزد، دوست دارد». شاید بعضی افراد این توهم ایجاد شود که موضوع حیا و عفا هیچ گونه ارتباطی با حجاب ندارد؛ ولی آنچه یقینی صحیح به نظر می‌رسد، این است که رعایت حجاب و باور به آن حاصل ضمیر پاک و نجیب و حیا و عفت درونی است که در ظاهر افراد بروز و ظهور پیدا کرده است.

۲.آرامش روحی و روانی

هرچند بعضی از افراد به واسطه نداشتن روحیه عزت و اعتماد به نفس برای اقناع و آرامش خود رو به سوی بی‌حجابی می‌آورند، ولی با یک تحقیق میدانی و آماری بین افراد با حجاب و بی‌حجاب به روشنی نتایجی بدست می‌آید، که ماحصل آن این است افراد باحجاب به واسطه عدم تمایل به عشوه گری و خود نمایی در روابط اجتماعی از آرامش زیباتری برخوردار هستند. در واقع اقناع خود به وسیله مدگرایی و برهنگی نمی‌تواند موجب آرمش روح باشد بلکه تشویش‌های روحی افراد را بیشتر نمود و روحیه آرامش را از آنها سلب می‌نماید. خداوند متعال خالق انسان که به نیاز واقعی انسان واقف و راه رسیدن به آرامش او را از همه بهتر می‌داند از این چنین عشوه‌گرهای غیر شرعی نهی می‌فرماید: «وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى؛[احزاب/۳۳]‏ و در خانه‏ هاتان آرام گيريد، و به شيوه جاهليت پيشين به خودنمايى بيرون نياييد».

۳. استحکام و بهبود روابط خانواده

رابطه استحکام خانواده و رعایت حجاب را می‌توان این چنین شرح داد که زن و مرد در خانواده با تمرکز داشتن به خواسته‌های‌ به حق اعضای خانواده در مسیر رسیدن به ایجاد کانون گرم و صمیمی قدم برمی‌دارند و تمام همت خود را برای نیل به این مهم صرف می‌نمانید، این در حال است که زنان عشوه‌گر و خود آرا در بسیاری از موراد در این خصوص به علت توجه به بیرون خانواده با کم کاری‌های مواجه می‌شوند، در واقع توجه و اهمیت بسیار به خود نمایی و تبرج در بیرون خانه رفته رفته موجب تحلیل و ضعف قوای روحی و اخلاقی شده و صبر و عدم آرامش را برای این چنین افرادی به دنبال خواهد می‌آورد.

4-دادن هویت به زن در جامعه

از جمله آثار و فواید ارزشمندی که فلسفه حجاب از آن بهره‌ می‌جوید، این است که حجاب به زن یک هویت الهی می‌بخشد، برخلاف تفکر و فرهنگی که از زن استفاده ابزاری و تجاری می‌نماید و او را کالای فروش تبلیغاتی خود می‌نماید اسلام برای زن هویت الهی و عرشی معرفی می‌نماید که در زندگی دنیایی خود وظیفه دارد در حفظ و صیانت از آن تمام همت خود را بگمارد. در واقع رعایت حجاب و تقویت فرهنگ آن به تقویت گوهر الهی که در وجود تمام افراد بخصوص زن نهاده شده کمک دو چندان می‌نماید و به دیگران اجازه نمی‌دهد که با جنس زن به مثابه حیوانی که تنها وسیله اطفاء قوه شهویه است برخورد نماید: کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم نیز رعایت حجاب را موجب طهارت قلب انسان معرفی می‌نماید:

«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن؛[حجرات/53] بلكه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائيد و اين طور سؤال نمودن از آنها باعث پاكى قلب شما و آنها است».

5-مانع شیوع فحشا و منکرات جامعه

رعایت حجاب و عفا در جامعه موجب جلوگیری از بسیار از منکرات و آسیب های اجتماعی می‌شود. با حفظ و رعایت شئونات اسلامی و رعایت حجاب اسلامی مسیر طمع ورزی به نوامیس و کاهش می‌یابد. از آنجایی که همه انسانها در درون خود امیال و غریره های گوناگونی دارند، توجه نداشتن به مورادی که باعث بیرون رفت این امیال از حالات تعادلشان میشود بسیار خطرناک و آسیب آفرین خواهد بود،[2] برای نمونه افرادی که در سنین جوانی و نوجوانی به سر می‌برند، با شکوفایی غریزه جنسی نسبت به محرک‌های این موضوع بشدت واکنش نشان می‌دهند ازجمله مورادی که باعث افزایش و شدت این غریزه می‌شود صحنه‌های نا مناسب و تحرک آمیز جنس مخالف است. با قوه یافت این غریزه و عدم دست رسی به اطفاء درست و شرعی آن شاهد هستیم جوانان دست به کارهای هنجار شکن و خطرناکی می‌زنند.

سخن آخر:

شناخته شدن انسان به ايمان و عفاف، سالم ماندن از طمع ديگران را به دنبال دارد. از آيه 59 سوره احزاب استفاده مي شود كه چادر به سر كردن و پوشاندن زن موجب مي شود تا بينندگان بفهمند كه اين زن، مسلمان و مؤمن و پاك است و ملعبه دست هوسرانان نیست. « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما؛[احزاب/59] اى نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بزنها و دختران خود و زنهاى مؤمنين بگو (وقت بيرون آمدن از خانه) بخود نزديك كنند خمار و چادرهاى خود را تا اينكه بعفّت و نجابت) شناخته شوند و از مردمان هوس‏رانان اذيّت نكشند و هميشه خداوند آمرزنده و مهربان است.»

___________________
پی‌نوشت:
[1]. الكافى، ج۲، ص۱۱۲، ح۸.
[2]. « فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَض؛[ احزاب/ 32] تا اينكه كسى كه در قلبش مرض است در شما طمع نمايد».


منبع:رهروان ولایت




حجاب از دیدگاه شهید مطهری و هیچکاک (قسمت دوم)

توصیه‌ی اخلاقی با حکم دین فرق دارد

از «تاریخ تمدن» ویل دورانت و «نگاهی به تاریح جهان» جواهر لعل نهرو نقل کرده بود که گفته بودند اصلاً حجاب به‌خاطر تأثیرپذیری اعراب از ایرانی‌ها و دیگر اقوام وارد اسلام شده است:
«سخن درستی نیست. فقط بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غیر عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اکرم وجود داشت؛ شدیدتر شد؛ نه اینکه اسلام اساساً به پوشش زن هیچ عنایتی نداشته است.»
استاد در ادامه آورده‌بود: «آنچه بعدها حتی در میان متشرعین‌، تحت تأثیر عادات و عرفها پیدا شد، مافوق توصیه‌های اخلاقی اسلامی مسل‍ّم است. در عرفهای متأخر حتی ذکر نام همسر نوعی کشف عورت تلقی می‌شود. پیغمبر اکرم و امیر‌المؤمنین و سایر ائمه اطهار در محاورات خود نام همسرشان را می‌بردند که خدیجه یا فاطمه یا ام‌‌ّ حمیده چنین و چنان کرد، ولی امروز اگر یک مرجع تقلید، نام همسر خود را بدون تعبیراتی از قبیل «اهل بیت» یا «والده فلانی» یا «خانواده» و امثال اینها ببرد؛ کاری زشت تلقی می‌شود؛ در‌صورتی‌که رسول اکرم از همسرش با کلمه «حمیرا» تعبیر می‌کند که نشان‌دهنده‌ی زیبایی و رنگ پوست اوست. امروز یک مل‍ّای معروف و مورد توجه عوام اگر همسرش سر تا پا پوشیده نباشد و بخواهد از جلوی جمعی عبور کند؛ امری مستنکر تلقی می‌شود.»

ادامه »