موضوع: "همسر"

اطاعت از شوهر

​اوصاف همسر شایسته از نگاه قرآن کریم(آیه 5 سوره تحریم)

 

عَسى‏ رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَکُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْواجاً خَيْراً مِنْکُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ ثَيِّباتٍ وَ أَبْکاراً
در آيه ي 5 سوره ي تحريم خداوند چند صفت براي همسر شايسته ذکر مي نمايد که مي تواند الگويي براي همه ي مسلمانان به هنگام انتخاب همسر باشد .
بعد از جريان توطئه اي که دو تن از زنان پيامبر “حفصه ” و “عايشه ” برعليه پيامبر انجام مي دهند ( رجوع کنيد به تفسير آيه ي 1 سوره ي تحريم ) در آيه ي 5 تحريم خداوند روي سخن را به تمام زنان پيامبر کرده ، با لحني که خالي از تهديد نيست مي فرمايد :
(عسي ربه ان طلقکن ان يبدله ازواجا خيرا منکن مسلمات مومنات قانتات تائبات عابدات سائحات ثيبات و ابکارا )

“هر گاه او شما را طلاق دهد اميد مي رود که پروردگار به جاي شما همسراني بهتر براي او قرار دهد همسراني مسلمان ،مومن ، متواضع ، توبه کار ، عبادت کننده و مطيع فرمان خدا ، زناني غير باکره و باکره “
نخست ” اسلام ” و سپس “ايمان” يعني اعتقادي که در اعماق قلب انسان نفوذ کند .

همان طور که مي دانيد اسلام در رتبه ي پايين تري نسبت به ايمان قرار دارد و مومن کسي است که علاوه بر اسلام به آنچه که اسلام آورده است ايمان (قلبي و عملي ) دارد . پس در درجه ي اول هم اسلام داشته باشد هم ايمان و ساير موارد بعد از اين دو ملاک اصلي قرار مي گيرد .

سپس حالت “قنوت” يعني تواضع و اطاعت از همسر است و بعد از آن ” توبه “ يعني اگر کار خلافي از او سر زند در اشتباه خود اصرار نورزد ، و از در عذر خواهي درآيد و بعد از آن ” عبادت “ خداوند ، عبادتي که روح و جان او را بسازد ، و پاک و پاکيزه کند ، و سپس ” اطاعت فرمان خدا ” و پرهيز از هرگونه گناه .

مسلما کسي که اهل عبادت و نماز و…است و ظاهري موجه دارد شرايط لازم را مي تواند داشته باشد اما ملاک قرار دادن ظاهر مذهبي يا نماز خواندن و موارد مشابه کافي نيست بلکه بعد از در نظر گرفتن آن بايد به ساير شرايط و ملاک ها رجوع کرد چرا که افرادي نيز هستند که به ظاهر مسلمانند و مومن اما بعلت عدم رسوخ دين در باطن آنها مي بينيم که در عمل و تطبيق ملاک ها به تناقض مي رسيم و در نتيجه پي مي بريم که شخص شايد تنها مسلمان است نه مومن !
“سائحات “ را بسياري از مفسرين به معني روزه دار تفسير کرده اند ولي راغب در مفردات مي گويد روزه بر دو گونه است : روزه ي حقيقي که به معني ترک غذا و آميزش است و روزه ي حکمي که به معني نگهداري اعضاي بدن از گناهان است و منظور از روزه اينجا معني دوم است و البته سائح را به معني کسي که در راه اطاعت خدا سير مي کند نيز تفسير کرده اند .

اين نيز قابل توجه است که قرآن روي باکره و غير باکره بودن زن تکيه نکرده و براي آن اهميتي قائل نشده زيرا در مقابل اوصاف معنوي ذکر شده اين مساله اهميت چنداني ندارد.

منبع:http://knutrition90.blogfa.com/post-551.aspx .