موضوع: "مبعث"

سه مسؤولیت پیامبر(ص) در قرآن

بر اساس سنت الهی که اعلام شده بود پیش از وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) برای هدایت مردم خداوند پیامبرانی می فرستاد، در طول ادبار مختلف پیامبرانی آمدند و به تعبیر قرآن پیامبران را با فاصله زمانی فرستادیم.

 رسالت پیامبران گذشته دو ویژگی داشت،  یکی اینکه محدودیت مکانی داشتند یعنی هر پیامبری برای منطقه خاصی حالا با شعاع کم و زیاد فرستاده می شد. یکی هم محدودیت زمانی داشتند. لذا متنی که برای آنها ارسال می شد آن کتاب یا متن دینی، متن همه زمانی و همه وقتی و خطاب به همه جهانیان نبود. وقتی که نوبت به پیامبر اسلام رسید اینجا یک اتفاق عظیمی افتاد و آن این بود که از نظر بعد مکانی وقتی به ایشان وحی و رسالت رسید اعلام شد که رسالت شما اولاً محدود به یک منطقه خاص جغرافیایی نیست مثلاً حجاز یا یمن یا ایران، بلکه همه جهان را در بر می گیرد.
مطلب دیگر این است که خدای متعال به ایشان ۳ مسئولیت بزرگی داد که در قرآن هم به آن اشاره شده است. مسئولیت اول تصدیق است. یعنی تأیید آموزه های پیامبران پیشین بوده است. نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ یعنی آموزه های درستی که قبلاً آمده بود مورد تأیید قرار گرفت. مثل آموزه توحید و معاد و نبوت و اصل آفرینش. نقش دوم ایشان تصحیح است. «و انزلنا علیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه» یعنی نقش تصحیحی است. یکسری آموزه هایی که در کتابهای آسمانی تحریف شده بود مثل خود داستان آفرینش که در تورات دو بار مطرح شده که خدا استراحت کرد ولی قرآن فرمود خستگی به ما دست نداد و مسائل راجع انبیاء که اهانتهایی به آنها شده بود قرآن اینها را تصحیح و بازسازی کرد.
نقش سوم نقش تکمیلی است (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ) اتفاقاً علت اینکه جریان رسالت با ولایت گره می خورد و در روز عید مبعث خواندن زیارت حضرت امیر(ع) تأکید شده به خاطر این است که نقش تکمیلی رسالت توسط ولایت انجام شد. زیرا وقتی قرار شد دیگر پیامبری تا روز قیامت نیاید و آن وقت هر امتی باید نذیری داشته باشند (انما انت منذر و لكل قوم هاد) اهل بیت(ع) فرمودند این منذر پیامبر(ص) است و هاد یعنی علی و اولادش. در دوران ما که پیامبری نیست آن کسی که این ولایت را انجام می دهد اهل بیت(ع) هستند. بنابراین رسالت ایشان بدون ولایت اصلاً کامل نبوده، یعنی برنامه هدایت ناقص می شود. معنایش این است که خداوند ۱۵ سده مردم را بدون راهنما و حجت رها می کرد. این حجت و راهنما توسط ائمه(ع) انجام میشود

منبع:http://kalame.co/faqs/15-1389-08-21-19-49-27/41914-