آیا شکست آمریکا در طبس، از امدادهای غیبی بود؟

پنجم اردیبهشت، سال‌روز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس بود. عملیاتی حساب شده که شیطان بزرگ به زعم خود موفقیت خود را در آن بالای ۹۰درصد می‌دانست و حساب همه چیز را کرده بود، به غیر از امدادهای غیبی و دست الهی را.
پس از آن‌که نیروهای آمریکایی در سفارت‌خانه آمریکا به اتهام جاسوسی دست‌گیر شدند، آمریکا از هر فرصتی برای آزادی آن‌ها استفاده می‌کرد، تا این‌که به این بهانه عملیاتی طراحی کرد تا علاوه بر آزادسازی آن‌ها به اهداف شوم دیگری نیز دست یابد. در این حمله قرار بود نظامیان آمریکا با هدایت نیروهای تصفیه نشده ارتش ایران و بر اساس طرحی منسجم و بی‌نقص با هلی‌کوپتری عازم ورزشگاه امجدیه تهران شوند و پس از آزادسازی گروگان‌ها سایر اهداف خود نظیر بمباران بیت امام در جماران، بمباران مرکز نگهداری مهمات، سپاه، حزب ریاست جمهوری و… را نیز اجرا کنند.
همه چیز برای یک پیروزی تمام‌عیار مهیا بود. ۹۵ نیروی کماندو آموزش دیده با تجهیزات نظامی بسیار قوی در پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۵۹ درست دو هفته بعد از قطع ارتباط یک جانبه آمریکا با ایران و تحریم ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی، در شبی آرام و مهتابی، ۱۴ بالگرد و هواپیما در صحرای طبس در حال فرود و مهیای اجرای نقشه‌ای شوم بود که به ناگاه توفانی از شن به هوا خواست و دید خلبانان را به حدی ضعیف کرد که دو بالگرد با یکدیگر برخورد کردند و ‌آ‌تشی مهیب در صحرای طبس برپا شد و بدین ترتیب عملیات از پیش برنامه ریزی شده، با شکستی مفتضح برای آمریکا و دولتمردان آمریکایی رغم خورد[1]


پیام امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه)
امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) این شکست را و این عملیات نافرجام را از امدادهای غیبی به شمار آوردند و فرمودند:«باید بیدار شوند، آن‌هایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ کی این هلی‌کوپتر آقای کار‌تر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست. این شن‌ها همه مأمورند».[2]
حال سوال این است که شکست آمریکا واقعا از امدادهای غیبی بوده است؟ یا این سوال مطرح است که این امدادهای غیبی سابقه داشته؟ یا در متون دینی ما وجود دارد؟
آیات و روایات فراوانی این مسائل را بیان کرده‌اند. که ما به چند مورد اشاره می‌کنیم:
متن عربی آیه : «الم ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ - هُدًى لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ [بقره/۱-۲] این است کتابی که در آن هیچ تردیدی نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است؛ آنان که به غیب ایمان می‌آورند…» این آیه تاکید می‌کند که ما باید به غیب ایمان داشته باشیم.
در آیه دیگری می‌خوانیم می‌فرماید: « وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ [حج/۴۰] قطعا خدا به کسی که [دین] او را یاری کند یاری می‌دهد؛ چرا که خدا بسیار نیرومند شکست ناپذیر است».
پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز در این باره فرمودند: «اهل بیت من… به نصرت الهی تایید می‌شود».[3]
نمونه‌هایی از امدادهای غیبی به مومنین
1. امداد غیبی در جنگ خندق
در جنگ احزاب دشمنان اسلام اعم از مشرکان، یهود و سایر نیرو‌ها یک ماه شهر مدینه را محاصره کرده بودند؛ تعبیر قرآن از این موقعیّت خطرناک و آزمون دشوار ابتلا و تزلزل شدید است: إِذْ جَآءُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنکُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَاْهُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُواْ زِلْزَالًا شَدِیداً[احزاب/10-11] آن گاه که دشمنان از بالا و پایین (شهر) به سراغ‌تان آمدند(و مدینه را محاصره کردند) و آن گاه که چشم‌ها (از ترس) خیره شده بود و جان‌ها به حنجره‌ها رسیده ، و به خداوند گمان‌های (بدی) می‌بردید، در پی آن امدادهای غیبی به یاری آنان آمد که از مهم‌ترین آن‌ها لشکرهای نامرئی بود: «فَاَرسَلنا عَلَیهِم ریحًا وجُنودًا لَم تَرَو‌ها [احزاب/9] پس بر آنها باد(بسیار سخت و سردی) فرستادیم، لشگریانی که شما آنها را نمی‌بینید».
2. امداد غیبی در جنگ خندق
در جنگ حنین نیز می‌بینیم: دشمن به پیروزی موقّت رسیده و مسلمانان از گرد پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) پراکنده شدند، و نزدیک بود که دستاوردهای چند ساله نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و مسلمانان بر باد رود؛ ولی باز هم امدادهای غیبی و از جمله آن‌ها سپاه نامرئی، آنان را نجات داد: «ثُمَّ اَنزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسولِهِ و عَلَی المُؤمِنینَ و اَنزَلَ جُنودًا لَم تَرَو‌ها و عَذَّبَ الَّذینَ کَفَروا و ذلِکَ جَزاءُ الکفِرین [فتح/26] آن‌گاه خداوند آرامش خود را بر رسولش و بر مؤمنان فرو فرستاد و لشکریانی را فرستاد که شما آن‌ها را نمی‌دیدید و کسانی را که کفر ورزیدند عذاب نمود و این است کیفر کافران».
پس طبق این آیات شریفه، امدادهای غیبی، در روزهای سخت، و البته با اراده الهی، می‌تواند به کمک افراد و اشخاص خاص الهی بیایند و آن‌ها را از مهلکه‌های سخت نجات داده و لشگر کفر و شرک را نابود کند. با استفاده از این آیات و بیانات حضرت امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) در قضیه طبس به‌ غیراز امداد الهی چیز دیگری نبود. به خاطر این‌که وقتی‌که هیچ‌کس اطلاعی از این نقشه شوم دشمن نداشت، به‌ غیر از خداوند عالم، خداوند برای حفظ این نظام ارزشمند، با فرستادن امدادهای غیبی، دشمن را نابود و زمین‌گیر کرد تا عبرتی باشد برای همگان.
_________________________________________________________________
پی‌نوشت
[1]. سایت فرمانداری شهرستان چالدران
[2]. صحیفه نور، ج۱۲، ص ۱۳۹-۱۴۰.
[3]. کمال‌الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۵۷، ح ۲.

  • نظر از: خادم المهدی
    1395/02/05 @ 11:41:00 ق.ظ

    خادم المهدی [عضو] 

    با سلام مفید بود

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.