​اوصاف همسر شایسته از نگاه قرآن کریم(آیه 5 سوره تحریم)

 

عَسى‏ رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَکُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْواجاً خَيْراً مِنْکُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ ثَيِّباتٍ وَ أَبْکاراً
در آيه ي 5 سوره ي تحريم خداوند چند صفت براي همسر شايسته ذکر مي نمايد که مي تواند الگويي براي همه ي مسلمانان به هنگام انتخاب همسر باشد .
بعد از جريان توطئه اي که دو تن از زنان پيامبر “حفصه ” و “عايشه ” برعليه پيامبر انجام مي دهند ( رجوع کنيد به تفسير آيه ي 1 سوره ي تحريم ) در آيه ي 5 تحريم خداوند روي سخن را به تمام زنان پيامبر کرده ، با لحني که خالي از تهديد نيست مي فرمايد :
(عسي ربه ان طلقکن ان يبدله ازواجا خيرا منکن مسلمات مومنات قانتات تائبات عابدات سائحات ثيبات و ابکارا )

“هر گاه او شما را طلاق دهد اميد مي رود که پروردگار به جاي شما همسراني بهتر براي او قرار دهد همسراني مسلمان ،مومن ، متواضع ، توبه کار ، عبادت کننده و مطيع فرمان خدا ، زناني غير باکره و باکره “
نخست ” اسلام ” و سپس “ايمان” يعني اعتقادي که در اعماق قلب انسان نفوذ کند .

همان طور که مي دانيد اسلام در رتبه ي پايين تري نسبت به ايمان قرار دارد و مومن کسي است که علاوه بر اسلام به آنچه که اسلام آورده است ايمان (قلبي و عملي ) دارد . پس در درجه ي اول هم اسلام داشته باشد هم ايمان و ساير موارد بعد از اين دو ملاک اصلي قرار مي گيرد .

سپس حالت “قنوت” يعني تواضع و اطاعت از همسر است و بعد از آن ” توبه “ يعني اگر کار خلافي از او سر زند در اشتباه خود اصرار نورزد ، و از در عذر خواهي درآيد و بعد از آن ” عبادت “ خداوند ، عبادتي که روح و جان او را بسازد ، و پاک و پاکيزه کند ، و سپس ” اطاعت فرمان خدا ” و پرهيز از هرگونه گناه .

مسلما کسي که اهل عبادت و نماز و…است و ظاهري موجه دارد شرايط لازم را مي تواند داشته باشد اما ملاک قرار دادن ظاهر مذهبي يا نماز خواندن و موارد مشابه کافي نيست بلکه بعد از در نظر گرفتن آن بايد به ساير شرايط و ملاک ها رجوع کرد چرا که افرادي نيز هستند که به ظاهر مسلمانند و مومن اما بعلت عدم رسوخ دين در باطن آنها مي بينيم که در عمل و تطبيق ملاک ها به تناقض مي رسيم و در نتيجه پي مي بريم که شخص شايد تنها مسلمان است نه مومن !
“سائحات “ را بسياري از مفسرين به معني روزه دار تفسير کرده اند ولي راغب در مفردات مي گويد روزه بر دو گونه است : روزه ي حقيقي که به معني ترک غذا و آميزش است و روزه ي حکمي که به معني نگهداري اعضاي بدن از گناهان است و منظور از روزه اينجا معني دوم است و البته سائح را به معني کسي که در راه اطاعت خدا سير مي کند نيز تفسير کرده اند .

اين نيز قابل توجه است که قرآن روي باکره و غير باکره بودن زن تکيه نکرده و براي آن اهميتي قائل نشده زيرا در مقابل اوصاف معنوي ذکر شده اين مساله اهميت چنداني ندارد.

منبع:http://knutrition90.blogfa.com/post-551.aspx .

 

 

 

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.