عمر طولانی با صله رحم!
اگر صله رحم عمر سه ساله را سي ساله مي كند پس چطور انسان ها در نهايت مي ميرند يعني اگر كسي هر روز صله رحم انجام دهد پس هيچ وقت نبايد بميرد و هر روز سي سال به عمر او اضافه شود؟
با استفاده از آيات و روايات، معلوم مىشود كه انسان داراى دو نوع مرگ است: يكى مرگ حتمى (و به تعبير قرآن مرگ مسمّى) و ديگرى مرگ مشروط (و به تعبير قرآن مرگ معلّق). مرگ حتمى، هرگز تأخير و تقدم ندارد و صله رحم، صدقه و… هم تأثيرى نخواهد داشت. آنچه در روايات وارد شده كه صدقه، صله رحم، تشييع جنازه مؤمن و… عمر انسان را طولانى مىكند و با برخى امور آن را كاهش مىدهد، مربوط به اجل معلق است. به اين مثال توجه كنيد: اگر فانوسى را كه در مخزن آن مقدارى نفت وجود دارد، روشن كنيم دو نوع خاموشى براى آن متصور است: يكى آن كه آن قدر روشن باشد تا نفت آن تمام شود و به طور طبيعى خاموش گردد. دوم آن كه قبل از تمام شدن نفت، كسى آن را خاموش كند يا فانوس بر زمين افتد و… خاموش شود. بيشتر مرگها با اجل معلق تحقق مىپذيرد نه با اجل حتمى؛ يعنى، يكسرى عوامل، در تقديم و يا تأخير آن دخيل است؛ مثلاً اگر كسى از بدن خود مراقبت نكند و غذاهاى ناسالم و مضر تناول نمايد، در اثر مسموميت و يا انسداد شريانها و… عمرش به پايان مىرسد؛ حال آن كه اگر مراقبت مىكرد، ممكن بود عمرش طولانىتر باشد. تأثير برخى از اعمال نيز به همين شكل است. صله رحم آن را افزايش مىدهد و قطع رحم آن را كاهش مىدهد؛ ولى دامنه تأثير در محدوده اجل معلق است نه اجل مسمى. پس معنای روایاتی که در مورد ازدیاد عمر با صله رحم و صدقه ویا کم شدن آن با ترک این اعمال است تغییر در اجل معلق وکم و زیاد شدن آن با این انجام این اعمال خیرو یا ترک آن است نه این که مربوط به اجل قطعی و مسلم باشد و آن را تغییر دهد . عمر انسان در هر صورت محدود است و هیچ عملی آن را نا محدود نمی کند و هیچ چیز اجل قطعی را نمی تواند تغییر دهد و تغییرات تنها در محدوده اجل معلق و غیر قطعی است . انسان كه از مدت عمر خود خبر ندارد،صله رحم جلوي عوامل كوتاهي عمر را مي گيرد،واينكه صله رحم عمر را طولاني مي كند به معني آنست كه مجموعه عمل صله رحم در طولاني شدن عمر مؤثر است نه تك تك آن،شواهد قطعي بر اين وجود دارد كه قطع رحم عمر را كوتاه مي كند.در نتيجه صله رحم سبب عمر با بركت مي شود.
منبع:(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 31/100102031)
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط یارقیه در 1395/04/28 ساعت 12:13:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1395/04/31 @ 11:35:43 ق.ظ
سیده فوزیه موسوی [عضو]
با سلام
موفق باشید التماس دعا
1395/04/30 @ 06:34:07 ب.ظ
مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو]
ممنونز یاد آوریتون
1395/04/31 @ 04:06:13 ب.ظ
یارقیه [عضو]
سلام.
ممنون
موفق باشید
1395/04/30 @ 06:19:03 ب.ظ
خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو]
سلام
ممنون از مطلب مفیدتون
1395/04/31 @ 04:05:05 ب.ظ
یارقیه [عضو]
سلام
ممنون
موفق باشید
1395/04/31 @ 04:03:54 ب.ظ
یارقیه [عضو]
سلام
ممنون.موفق باشید
1395/04/29 @ 07:27:30 ب.ظ
پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو]
با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
ظاهرا انتخاب عنوانی مرتبط تر با محتوا- شبهه است و عنوان انتخابی تکراری و عام است- در جذب مخاطب موثرتر است.
موفق باشید.
———-
http://farakhan.kowsarblog.ir/hejab1